Home page
Menu

Nordic Walking jako forma aktywności ruchowej i rehabilitacji

10
Aug 2022
11
Aug 2022
23 May 2022

Nordic Walking jest techniką marszu z zastosowaniem specjalnych kijków. Zaraz po pływaniu, stanowi najbardziej bezpieczną i uniwersalną formę aktywności ruchowej, angażując przy tym niemal wszystkie grupy mięśniowe ludzkiego ciała.

Działa prozdrowotnie na cały organizm, a poprzez ruch w odciążeniu znajduje również zastosowanie w rehabilitacji pourazowej. Jako element rekreacji, sprzyja także poprawie ogólnej kondycji fizycznej i wydolności osoby trenującej.
 
Zalety Nodic Walking:
- Zaangażowanie 90% mięśni całego ciała.
- Pozytywny wpływ na odżywienie stawów. 
- Poprawa ruchomości, odciążenie kręgosłupa i stawów kolanowych.
- Zwiększenie wydolności oddechowej. 
- Profilaktyka chorób układu sercowo- naczyniowego. 
- Poprawa kondycji i koordynacji ruchowej.
- Łatwa dostępność- brak kategorii wiekowej, niskie koszty. 
- Aspekt psychologiczny- spadek stężenia hormonów stresu, produkcja endorfin.
- Redukcja zapasów tkanki tłuszczowej (1 min chodu spala 2 kcal więcej niż zwykły marsz).
 
Podstawowe zasady i założenia:
Ważną kwestią w przygotowaniach do treningu jest odpowiedni dobór długości kijków- indywidualnie do wzrostu osoby trenującej. Konkretne parametry wyliczane są ze wzorów: 0,68 x wzrost w cm (dla początkujących) i 0,72 x wzrost w cm (dla zaawansowanych). Podczas, gdy grot znajduje się pod kątem prostym do podłoża, a kij trzymany jest za rękojeść, przedramię w stosunku do ramienia powinno być ustawione pod kątem prostym. 
Każdy trening powinien przebiegać w 3 etapach: rozgrzewka (10-15 min), marsz z kijkami (20- 60 min) oraz marsz wyciszający, zakończony ćwiczeniami rozciągającymi. Układ ten zniweluje ryzyko powstawania w przyszłości kontuzji. 
Podczas marszu, kroki powinny być długie. Sekwencja ruchów stopy rozpoczyna się od pięty przez śródstopie, z wybiciem na palcach. Ważna jest wówczas dynamika, płynność i naprzemienność chodu (lewa noga, prawa ręka i odwrotnie). Kończyny górne powinny pracować jak wahadła z osią ruchu w stawach barkowych. 
Plecy powinny być wyprostowane, ustabilizowane przez wciągnięty brzuch. Należy także opuścić ramiona, rozluźnić łokcie i wzrok skierować przed siebie.
Jedna z najważniejszych zasad dotyczy ostrych zakończeń kijków, tzw. grotów, które zawsze muszą znajdować się z tyłu. 
 
Błędy najczęściej popełniane przez początkujących:
- Wybór nieodpowiednich kijków- zbyt długie utrudniają odpychanie, zbyt krótkie uniemożliwiają wykonywanie obszernych ruchów.
 - Nienaturalność chodu- w trakcie marszu kroki powinny być płynne i rytmiczne.
 - Błędne ustawienie, wbijanie kijków- w celu osiągnięcia maksymalnego efektu, kijki muszą znajdować się między jedną, a drugą stopą.
 - Nieustanne trzymanie kijków w dłoniach- ogranicza to zakres wymachu ramion.
- Wybór nieodpowiednich butów- powinny być one przeznaczone do Nordic Walking.
Newsletter
This website uses COOKIES.

By browsing it you accept our cookies policy, according to your browser settings. Read more about Privacy Policy.

OK, close